„Ideation-as-a-service” to usługa oferowana przez niektórych dostawców IT, która umożliwia szybkie przetestowanie i zweryfikowanie nowych pomysłów na cyfrowy biznes, a także stworzenie prototypu systemu IT (tzw. MVP – Minimum Viable Product). Aby jednak osiągnąć pożądane wyniki z wykorzystaniem tej usługi, musi ona w bardzo precyzyjny sposób opisywać proces pracy nad stworzeniem i rozwojem innowacji, a także rezultaty projektu.

Tematyka „Ideation-as-a-Service” i tego w jaki sposób należy korzystać z tego typu usług, jest tematem raportu firmy Gartner „Market Insight: Six Techniques to Maximize Digital Project Ideation Project Revenue and Margins”, autorstwa Roba Addy. Raport został opublikowany 31 października 2017 roku.

„Tworzenie specjalnych zespołów złożonych ze specjalistów z określonych dziedzin i ekspertów ds. technologii oraz zamykanie ich w wydzielonym pomieszczeniu w nadziei, że wypracują pożądane rozwiązanie, to podejście mocno przestarzałe. Celowe eksperymentowanie, akceptacja możliwości porażki i pomaganie klientom w świadomym wykraczaniu poza ich organizacyjną strefę komfortu w myśleniu o nowych pomysłach, to krytyczne elementy nowej generacji usług Ideation-as-a-Service” – napisał Rob Addy w raporcie.

Według firmy Gartner, traktowanie „Ideation-as-a-Service” jako usługi o charakterze abstrakcyjnym nie jest dobrym podejściem i „nikomu nie pomaga”, co pokazuje poniższy diagram (pochodzący z wcześniej wspomnianego raportu Gartnera).

W części raportu zatytułowanej “Ambiguity Is Not Our Friend; We Must Define What We Will Deliver,” Gartner stwierdza:

  • “Dostawcy usługi Ideation-as-a-Service muszą jasno zdefiniować cały proces, a także jakie czynności zostaną wykonane w ramach usługi, aby pomóc swoim klientom zrozumieć, czego mogą się spodziewać po tej usłudze.
  • Niejednoznaczne opisy usługi wywołują konsternację i zamieszanie.
  • Dobrze i zwięźle definiując zakres i wyniki prac, usługodawcy są w stanie lepiej wytłumaczyć swój wkład i pomóc klientom zrozumieć dostarczaną przez nich wartość dodaną.
  • Precyzyjne zdefiniowanie ról pomaga klientom w lepszym doborze uczestników projektu wewnątrz własnej organizacji, a także w łatwiejszym przekazywaniu tego, czego oczekuje się od tych osób.”

Subskrybenci Gartnera mogą przeczytać raport dot. „Ideation-as-a-service” tutaj.

Nowa generacja usług “Ideation-as-a-Service” od Euvic

Na polskim rynku przykładem usługi ideacyjnej stworzonej według nowego podejścia jest oferta firmy Euvic. Zdaniem tej firmy, usługi „Ideation-as-a-Service” nowej generacji zdecydowanie przewyższają tradycyjne podejście, bo oferują organizacjom bardzo dobrze zdefiniowany proces pracy oraz narzędzia, które są niezbędne w celu realizacji projektów cyfrowej transformacji biznesu.

„Nasze wielopoziomowe portfolio usług dostępnych w ramach oferty Ideation-as-a-Service pozwala klientom wybrać podejście, które najbardziej odpowiada ich potrzebom i możliwościom budżetowym. Przy tym mają oni możliwość wyboru z bardzo szerokiego wachlarza dostępnych technik rozwoju innowacji” – powiedział Andrzej Biesiekirski, członek zarządu Euvic.

Pełen opis usługi „Ideation-as-a-Service” firmy Euvic jest dostępny tutaj.

Tematyka szybkiego wprowadzania innowacji w organizacjach przy pomocy „Ideation-as-a-Service” zostanie poruszona podczas webinarium Euvic, które jest zaplanowane na 17 maja 2018 roku. Podczas webinarium omówione zostaną krytyczne etapy, z jakich powinna się składać nowej generacji usługa „Ideation-as-a-Service”. Zaprezentowane zostaną także przykłady projektów ideacyjnych, które doprowadziły do stworzenia rozwiązań odnoszących sukcesy na rynku. Więcej informacji o webinarium i możliwość rejestracji jest dostępna tutaj.