Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów, aktywność w social media, tworzenie wartościowych treści dla klientów, dotarcie do użytkowników mobilnych – to filary internetowej strategii na trudne czasy dla małych firm, które zaprezentował portal Firmy.net w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”.

Raport Firmy.net zawiera wyniki drugiej edycji badań na temat nastrojów gospodarczych i obaw małych firm, a także ich planów dotyczących pozyskiwania funduszy unijnych w 2014 roku. Badanie to zostało przeprowadzone wspólnie przez Firmy.net oraz Instytut Badań i Analiz OSB. W raporcie przedstawiającym wyniki tych badań znalazły się także praktyczne porady dla małych firm, jak wykorzystać internetowe narzędzia marketingowe, aby wyjść z kryzysu silniejszym od konkurencji.

Zdywersyfikuj źródła pozyskiwania klientów w internecie

Zdaniem Firmy.net, jednym z najważniejszych działań, jakie małe firmy powinny uwzględnić w swojej strategii, jest dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów w internecie. Podstawowym narzędziem w tym obszarze jest własna strona www. Jednak jej stworzenie i utrzymanie to często wydatek, na który firmy w czasie recesji nie mogą sobie pozwolić. Warto wówczas skorzystać z tańszej lub wręcz darmowej alternatywy dla własnej strony www, jaką jest obecność w internetowych katalogach firm. Jest to bardzo efektywne źródło pozyskiwania klientów z internetu, bo na prezentację firmy w katalogach trafiają z reguły klienci już zainteresowani konkretną usługą czy produktem. Katalogi są także dobrze pozycjonowane, więc dodając do nich swoją ofertę, zwiększamy szanse na zaistnienie naszej firmy wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Nieodzowna jest również obecność małych firm na portalach ogłoszeniowych czy aukcyjnych, gdzie dochodzi do sprzedaży bezpośredniej. Ważne jest też umiejętne stosowanie innych, nowoczesnych narzędzi, które mogą ułatwić prowadzenie i reklamę własnego biznesu. Należą do nich: SEO, czyli optymalizacja własnej strony internetowej w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek, reklama na portalach społecznościowych, zbieranie bazy klientów do kampanii e-mailingowych, czy analizowanie wyników oglądalności własnej strony www oraz prezentacji w katalogu i na tej podstawie modyfikowanie treści.

Postaw na social media i content marketing

Kolejne dwa istotne elementy strategii małych firm, to obecność w mediach społecznościowych oraz tworzenie wartościowych treści dla klientów (tzw. content marketing). Jeśli idzie o social media, to są one idealnym miejscem do budowania długofalowych relacji z klientem. A jak wiadomo, stali klienci, którzy ufają marce, w dobie kryzysu są na wagę złota. Idealnie do tego celu nadaje się zwłaszcza Facebook, który jest najpopularniejszym medium społecznościowym w Polsce. Małe przedsiębiorstwa powinny także rozważyć obecność w Google+ Lokalnie. Jest to znakomite rozwiązanie dla firm oferujących lokalne produkty i usługi. Powstałe dzięki połączeniu profilu Google+ i Miejsc Google, Google+ Lokalnie daje nie tylko możliwość komunikowania się z fanami. Dzięki obecności na tej platformie, firma ma szansę zaistnieć też w wyszukiwarce i mapach Google.

„Szalenie użytecznym elementem strategii jest także content marketing. Jego główną ideą jest docieranie do potencjalnych klientów za pomocą wartościowej treści, która jest odpowiedzią na ich problemy czy wątpliwości. Posłużmy się konkretnym przykładem. Ktoś, kto zastanawia się nad zakupieniem filtra do wody, będzie chciał najpierw poznać korzyści z posiadania takiego urządzenia. Firma zajmująca się dystrybucją tych produktów, jako ekspert z danej dziedziny, tworzy odpowiedni artykuł na swojej stronie, na którą trafia zainteresowany jej treścią klient. I tak, po nitce do kłębka, w końcu dociera na podstronę z ofertą. Dodatkowo, content marketing jest bardzo lubiany przez Pandę – algorytm Google, który decyduje o tym, jakie treści będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania. Dzięki takim działaniom strona jest wysoko pozycjonowana i łatwiej zostanie odnaleziona przez klientów” – pisze w raporcie Michał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, właściciela portalu Firmy.net.

Dotrzyj do użytkowników mobilnych

Małe firmy nie powinny także zapomnieć, że coraz częściej klienci szukają produktów i usług nie w zaciszu własnego domu, przed laptopem czy komputerem stacjonarnym, ale w biegu, w drodze do pracy czy podczas jazdy komunikacją miejską. Obecnie 95 procent telefonów w ofercie głównych operatorów to smartfony. 1/3 Polaków ma już swój smartfon, a liczba ta rośnie w szybkim tempie. Warto więc zastanowić się nad tym, jak ułatwić mobilnym klientom korzystanie z naszych usług.

Jednym z rozwiązań jest mobilna wersja strony www, która bardzo ułatwia użytkownikom nawigację na stronie z poziomu telefonu. Kolejnym sposobem jest zadbanie o to, aby firma została zarejestrowana w aplikacjach na smartfony i tablety z bazami firm, np. w aplikacji mobilnej Firmy.net. Dzięki temu użytkownicy urządzeń mobilnych mogą w prosty i szybki sposób znaleźć potrzebną im firmę, produkt czy usługę.

„Warto zwrócić uwagę na fakt, że 70 procent wyszukiwań mobilnych prowadzi do podjęcia konkretnej akcji w ciągu godziny. Często bowiem, jeśli szukamy czegoś w telefonie, to potrzebujemy tego właśnie w tym momencie. Jest to ogromna szansa dla każdej małej, lokalnej firmy, gdyż wystarczy, by uzupełniła ona najważniejsze dane, takie jak godziny otwarcia, aby po branży i lokalizacji została łatwo odnaleziona przez mobilnego użytkownika” – tłumaczy w raporcie Michał Kurczycki.

***

Firmy.net to portal, który umożliwia kompleksową promocję firm w internecie. Jest wydawcą e-magazynu FIRMER dla sektora MŚP, twórcą programu Firma Przyjazna Internautom oraz serwisu zakupów grupowych dla małych firm – Okazje.Firmy.net. Właścicielem Firmy.net jest spółka NNV AG.

Obsługa klienta w branży podróże i turystyka należy do najgorzej ocenianych pośród wszystkich sektorów gospodarki w Polsce. Według najnowszych badań Armatis Customer Experience Index, zadowolenie z obsługi deklaruje tu jedynie 54% badanych, gdzie standardem dla innych branż jest poziom 70% i więcej zadowolonych klientów. Według Armatis wyjaśnienie tej sytuacji kryje się w gwałtownych zmianach, jakie […]

Binance, wiodący ekosystem blockchainowy stojący za największą na świecie giełdą kryptowalut pod względem wolumenu transakcji, zaprezentował swoje luksusowe perfumy o nazwie CRYPTO. Zostały one stworzone w ramach kampanii reklamowej, która powstała z inicjatywy kobiet-liderek marketingu w Binance. Celem kampanii, startującej w przeddzień Międzynarodowego Dnia Kobiet, jest przyciągniecie do świata kryptowalut większej liczby kobiet i promowanie […]

Tradycyjnie przyjmujemy, że łańcuchy bloków takie jak Bitcoin i Ethereum stanowią fundament świata kryptowalut. Jednak ich ograniczenia w zakresie szybkości realizacji transakcji i rosnących opłat doprowadziły do popularyzacji sieci alternatywnych, zbudowanych na ich podstawach. W 2023 roku zaczęły one zyskiwać ogromne znaczenie, przyciągając inwestorów lepszą skalowalnością i tempem przetwarzania przelewów. Przełożyło się to na 300% […]

Blisko 90% polskich użytkowników kryptowalut uważa, że perspektywy rozwoju tego rynku są bardzo pozytywne, a 75% zamierza zwiększyć skalę swoich inwestycji w krypto w bieżącym roku – wynika z badania przeprowadzonego na swoich polskich użytkownikach przez Binance, największą giełdę kryptowalutową na świecie i wiodący ekosystem blockchain. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2023 roku za pomocą […]

ITCARD, lider polskiego rynku przetwarzania transakcji bankomatowych oraz elektronicznych transakcji płatniczych dla banków i instytucji finansowych, podpisał umowę o partnerstwie z Aurigą,  globalnym dostawcą oprogramowania dla bankowości omnichannelowej i usług płatniczych. W ramach współpracy ITCARD wykorzysta oprogramowanie Auriga do zarządzania siecią swoich bankomatów od różnych dostawców, co umożliwi optymalizację kosztów operacyjnych i technologicznych, przy jednoczesnej […]

Branża gamingowa jest właśnie świadkiem ważnej rewolucji wynikającej z coraz odważniejszej integracji technologii blockchain, co może zmienić sposób, w jaki postrzegamy cyfrową rozrywkę. Wynika to z faktu, że sferą gier wykorzystujących łańcuch bloków zaczynają interesować się giganci branży gamingowej, którzy planują wypuszczać tytuły AAA doładowane o tą technologię – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez […]